Join our beehive!

bees uitgelicht

Join our beehive!

In organisaties hebben we elkaar nodig. Een netwerk, goede samenwerking, voldoende mensen die het werk oppakken en een fijne sociale sfeer zorgen voor het beste resultaat. Vergelijk het met een bijenkorf. De bijenkoningin verzamelt zoveel mogelijk loyale, hardwerkende bijen om zich heen om samen de mooiste korf te bouwen en de lekkerste honing te produceren. De bijen vliegen uit en komen daar aantrekkelijke bloemenvelden, vriendelijke andere bijen en wellicht mooiere of grotere andere korven tegen. Toch komen ze terug. In een organisatie gaat het niet anders. Alleen blijkt het steeds lastiger om onze ´werkbijen´ bij ons te houden. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie aantrekkelijk is en blijft?

Als bestuurslid van een volleybalvereniging en als redactielid van onze lokale buurtkrant weet ik hoe lastig het is om leden of opvolgers te vinden voor dergelijke posities. Geen tijd, geen zin, geen lef is vaak de reden waarom mensen afzien van een positie die tijd en energie vraagt, waar – niet onbelangrijk – niets tegenover staat. Vaak is echter ook de vraag: “Waarom zou ik?”. Er zijn anderen zat, en wat maakt jullie ‘bijenkorf’ nou zo interessant voor mij? What’s in it for me?

Ook voor werkgevers is het niet anders. In de huidige werknemersmarkt is de vraag “waarom zou ik?” behoorlijk relevant geworden. De keuze is reuze en het aanbod is beperkt. Logisch dus dat je als organisatie je best moet doen om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn voor werknemers. Dit is Employer Branding. Kom, voeg je bij onze bijenkorf! We hebben de mooiste locatie, de beste honing, de grootste koningin en de meest geavanceerde honingraat. Zeker goede factoren om je mee te onderscheiden, maar enkel van waarde wanneer deze optimaal worden benut door de bijenkolonie. A.k.a. de medewerker.

Steeds meer werkgevers zien hun mensen – terecht – als het belangrijkste kapitaal van de organisatie. Immers, wat heb je aan de beste middelen als ze niet worden benut? Daarom wil je de juiste talenten werven en aan je binden. Deze talenten hebben echter ook een pakketje aan eisen op basis waarvan zij hun loopbaankeuzes maken. Wanneer je talenten wilt binnenhalen en medewerkers aan je wilt binden is de kans van slagen groter wanneer de organisatie goed bekend staat. Zeker met oog op de personeelstekorten in de zorg, het onderwijs, IT, etcetera het vinden van de juiste werknemer een behoorlijke opgave geworden. Maar ook wanneer je je niet in een krappe arbeidsmarkt bevindt wil je de beste mensen vinden. Je imago en werkgeverschap kunnen dus maar beter goed bekend staan om een beetje kans te maken.

Hoe zorg je dat mensen kiezen voor juist jóúw bijenkorf? Het begint allemaal bij wie je bent en wat je uitstraalt: de identiteit. Wat onderscheidt jouw organisatie? Wat maakt dat medewerkers trots zijn om er te werken? Waar sta je voor en hoe laat je dat zien? Hierbij is het goed om het hele bedrijf te betrekken. Je kan er natuurlijk voor kiezen om de HR afdeling hier verantwoordelijk voor te maken, maar het verhaal moet wel kloppen bij hoe de gehele organisatie zich voelt. De identiteit moet door iedereen worden gevoeld en uitgedragen. Zo trek je mensen aan die aansluiten bij die identiteit en is de kans op een goede match veel hoger.

Ook werkzoekenden moeten een beeld kunnen krijgen van de ‘korf’. Online, via vacatures en de website, maar ook via medewerkers. Dit zijn immers de ambassadeurs van de organisatie. Wat vertellen zij? Bepaal vervolgens wat voor soort mensen je wilt aantrekken. In welke regio zoek je ze? Welke opleiding moeten ze gedaan hebben? Wil je ook jonge werknemers aanspreken, of juist de meer ervaren krachten? Kortom: hoe ziet jouw doelgroep eruit. Verplaats je ook in die doelgroep; welke wensen en behoeften liggen er? Welke vragen stellen ze? Welke obstakels liggen er eventueel op de loer?

Pas wanneer de identiteit goed is bepaald, is het tijd om de organisatie te presenteren. Je bedrijf heeft een doel: de lekkerste honing, de meest duurzame honing, de goedkoopste honing. Elk lid van de kolonie kent dit doel en is trots hier een bijdrage aan te leveren. Deze boodschap dragen zij uit in contact met anderen. Maar let wel: dit doet ze alleen wanneer hun werkgever ook waarmaakt wat er is afgesproken. Bij hetgeen je wilt vertegenwoordigen passen specifieke bijen: creatieve bijen, innovatieve bijen, bijen uit de buurt of juist elders uit het land. Voor ze bij de organisatie komen kijken hebben ze zich al een beeld gevormd.Maak het allemaal niet mooier dan het is. Hoewel je dan wellicht eerder mensen aan je bindt, is de kans dat ze op korte termijn weer vetrekken heel groot. Dit levert vervolgens imagoschade op, want je bent tegelijkertijd een ambassadeur verloren. Kortom: maak waar wat je zegt. Alleen dan zal je mensen aan je binden.

Benieuwd hoe je jullie bijenkorf op de kaart zet? Vanuit de Leefstijl Academie ondersteunen we organisaties in het voornoemde proces. In de praktijk merken we dat organisaties (te) snel overschakelen op het selectieproces, zonder goed te hebben nagedacht over de identiteit, de doelgroep en diens kenmerken. Het vraagt aandacht, tijd en energie, maar zal uiteindelijk duurzaam talent opleveren.