Geldgedreven of waardengedreven?

purpose 1 uitgelicht

Geldgedreven of waardengedreven?

In het bedrijfsleven vindt een omslag plaats van een geldgedreven bestaan naar waardengedreven. De mens die zich langzamerhand realiseert dat milieu, vleesconsumptie, containerrampen vol met onzinnige plastic producten toch om een ander standpunt vragen. Woorden als vliegschaamte en consuminderen zijn niet meer alleen voorbehouden aan geitenwollen sokkendragers.

Al deze mensen zijn consumenten en dat zien bedrijven als AH heel scherp. De EkoPlaza producten liggen nu ook in de reguliere supermarkt en het schap met vleesvervangers wordt met de maand groter. Kortom, we zitten in een veranderend tijdperk. Diezelfde mensen werken in organisaties en vragen zich meer en meer af: “waartoe ben ik op aard”. Misschien niet letterlijk, maar de wens om zingevend bezig te zijn is alom aan het groeien. En dan realiseer je je ineens dat geld verdienen voor je werkgever niet het enige kan zijn wat zin geeft. Maatschappelijk betrokken zijn. Er toe doen. Dat is wat meer voldoening geeft. Onder invloed van veranderingen in de wereld vragen mensen zich steeds vaker af, hoe verhoud ik mij tot wat er allemaal op mij afkomt. De leiders van ons land en daarbuiten geven ons geen rust. Het social media geweld evenmin. De onrust te lijf met een zingevend bestaan, dat is de wens van velen.

Paul Stamsnijder heeft een mooi boek geschreven over Purpose. Hierin wordt de spiegel op tafel gezet met het verzoek erin te kijken en je als bedrijf af te vragen: “Waartoe zijn we op aard”? Is het voor de aandeelhouder en zijn gewenste dividend, of is er waarde toe te voegen aan het bestaan? Stamsnijder heeft goed om zich heen gekeken en geeft aan de hand van voorbeelden een overzicht van wat ons te doen staat. Weg van de materiële beloften als bonus, lease auto en mooie laptop naar meer waardengericht werken met aandacht voor de medewerker. De menselijke maat. Maar ook zeker dat deze waarden meer vertrouwen geeft bij klanten en het dus ook de weg is om te overleven.

*Paul Stamsnijder heeft exclusief voor De Leefstijl Academie een gesigneerd exemplaar van zijn boek beschikbaar gesteld. De Leefstijl Academie begeleidt bedrijven en organisaties in hun transitieproces en is voelt zich erg thuis bij het gedachtengoed zoals Stamsnijder in zijn boek beschrijft. We zijn ook van mening dat de beweging niet altijd van het management hoeft te komen. Deze week hoor je meer over hoe jij kans kunt maken op een gesigneerd exemplaar!